2 / 9 Innan vilan

Vissa tillfälle kommer att etsa sig fast. På dagen så deltog jag, M och lillgrabben i ett evenemang kallat Gröna Stöveln. Poängen vara att få folka att masa sig ut och visa på vilka möjligheter till rikt friluftsliv man ofta har runt knuten. Vi skulle puffa för kustfisket, coh då speciellt öringfisket. Lite fjantig kände jag mig allt där vi stod vid Stenshuvuds strandkant och fiskade mitt på blanka dan. Vi fick dock ett par idar och då kände jag suget efter fiske "på riktigt"
Kvällen kom och jag styrde söderut. Inga bra förutsättningar egentligen, lite för stilla vatten och lite för klart.
Ett riktigt kontant hugg omgående, och det var en stark fisk. Faktiskt så stark att jag inte kunde kontrollera den, den styrde färden mot ett närbeläget garn och jag tyckte faktiskt att stojan gungade till när den gick in i garnet! Jag behöver inte tillägga att jag miste den fisken.
Eftersom jaag inte tillhör dem som lär sig av misstag så fortsatte jag att fiska på samma ställe då krabaten ovan klev på. Riktigt kul ! Mer i luften än i vattnet ! Men vad jag ville landa den fisken!
Efter en kort men dramatisk fight( garnet stod ju kvar) kunde jag få tag och slänga upp den på klippan.
Väl hemma så konstaterar jag att vikten stannade på 2250 gram och detta fördelat på 54 cm ! Inte den tyngsta fisk jag tagit precis, men definitivt bland de mer välkonditionerade då fultonvärdet landar på 1,43.
Känns på något sätt lite rättvist att avsluta säsongen med en sådan här fisk då säsongen varit riktigt pissig för mig.
Jag kan bara inte riktigt släppa tanken på fisken som gick i garnet!

2 comments:

Anonymous said...

Du skulle försökt dra upp nätet!

Anonymous said...

Vilken tjockis! Grattis Mats.