Österlen är stängt


Tänk vad snabbt det kan svänga; från fiskeblogg till väderblogg.
Den senaste tiden har ostlig vind inneburit att den is som bildats invid land effektiv brutits upp. Jag trodde således att gårdagens friska ostliga vind skulle innebära detsamma.
Nähej ! Inte alls. Om du dubbelklickar på bilden så syns det lite bättre. Isbältet sträcker sig numera ett par hundra meter ut. Kan bli riktigt spännande om vinden stillnar och tempen faller lite till. Jag har bott på Österlen sedan - 91, men detta har jag aldrig sett innan.
Jag undrar hur man gör för att pimpla havsöring?

2 comments:

Thomas Schönström aka Itzak said...

Hej!

Jag hörde faktiskt om att de pimplar havsöring i Nynäshamnstrakten. Så om det här eländet inte vänder snart så är det väl enda sättet att fånga HØ.

hilsen

Mats said...

Hej Thomas !
Haft möte ikväll på fiskeklubben. Kan såldes konstatera att även inbitna österlenare inte är bortskämda med detta sällsynta fenomen. Pimpelfiske efter havsöring är dock ett okänt fenomen på dessa breddgrader.